Zbilansowana dieta – czym jest i jak ją ułożyć?

Zbilansowana dieta to taka, której codzienny jadłospis zakłada spożywanie posiłków z odpowiednią ilością wartościowych składników. Jest to dieta urozmaicona, bogata w witaminy i minerały. Co ciekawe, zbilansowana dieta zakłada nie tylko podział produktów, które należy jeść, ale również schemat nawyków żywieniowych.

Warto pamiętać, że nie istnieje jeden uniwersalny plan, zgodnie z którym powinniśmy planować codzienne wyżywienie. Optymalna dieta jest indywidualna i powinna być stworzona i realizowana pod okiem dietetyka. Tylko specjalista jest w stanie określić potrzeby żywieniowe każdego z nas, biorąc również pod uwagę nawyki i preferencje dotyczące chociażby poszczególnych produktów spożywczych. Jedzenie odgrywa główną rolę w kwestii naszego zdrowia, ale ma również dostarczać energii i wpływać na nasze codzienne samopoczucie. Właśnie dlatego dieta powinna być ustalana dla każdego z osobna, a pod uwagę powinno brać się również płeć, wiek, aktualny stan zdrowia czy styl życia.

Ponieważ nie istnieje dieta uniwersalna dla wszystkich, nie można podać konkretnych składników spożywczych, jakie mają być codziennie przez nas spożywane. Nawet zdrowe, ekologiczne czy niskokaloryczne produkty mogą działać niekorzystnie – na przykład w wyniku alergii.

Istnieją natomiast podstawowe zasady żywienia, które może wprowadzić każdy z nas. Tutaj jednak pod uwagę trzeba również wziąć styl życia, bo nie każde nawyki żywieniowe można wprowadzać bez ograniczeń. Dla niektórych mogą okazać się niewykonalne (na przykład przez system pracy, porę zasypiania i inne czynności wykonywane każdego dnia).

Bezwzględnie najważniejsze jest śniadanie. To właśnie pierwszy posiłek dostarcza nam energię na cały dzień. Co ważne, śniadanie powinno być spożyte nie później niż godzinę po przebudzeniu. Posiłek powinien uwzględniać odpowiednią ilość węglowodanów, białka i tłuszczy – o tym powinien zadecydować dietetyk – Warszawa, ustalając to indywidualnie.

Przerwy pomiędzy posiłkami nie mogą wynosić dłużej niż 3,5 godziny. Zakłada się, że ilość zjadanych posiłków ma wynosić codziennie od 3 do 5. Ostatnie danie powinniśmy zjadać nie później niż 2 godziny przed snem. Tutaj obalamy mit, zgodnie z którym kolacja ma być jedzona maksymalnie o godzinie 18:00. Jeśli kładziemy się spać o 20:00, to oczywiście jest to dobra godzina. Wiele jednak zależy od naszego trybu życia.

Pamiętajmy, by w naszym menu pojawiały się każdego dnia owoce i warzywa. Dorosły człowiek powinien też wypijać codziennie minimum 1,5 litra wody.

Dobrze zbilansowana dieta zakłada spożywanie produktów najwyższej jakości i często rezygnację z półproduktów. Niekorzystnie na każdy organizm wpływa cukier, sól, używki, takie jak alkohol, kawa czy mocna herbata.

Ciekawostką jest to, że zbilansowana dieta powinna być zmieniana kilka razy w roku. Chodzi tu między innymi o pory roku – na przykład zimą musimy zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu. Warto też wtedy stawiać na posiłki rozgrzewające, nieco bardziej kaloryczne, które dadzą nam energię. Latem zazwyczaj zjada się dania dużo lżejsze, mniej kaloryczne.