Typy kół zębatych można klasyfikować według względnego położenia ich osi obrotu. Na przykład istnieją koła zębate do wałów równoległych, koła zębate do wałów przecinających się i koła zębate do wałów skośnych, a każde potrzebują innych narzędzi produkcji – od frezów po przeciągacze do kanałków. Spójrzmy na te tak różne rodzaje nieco bliżej.
Czym charakteryzują się poszczególne typy kół i jaki związek mają z nimi przeciągacze?
Przekładnie czołowe i śrubowe to dwa różne typy przekładni mechanicznych należących do kategorii „koła zębate do wałów równoległych”. Koła zębate czołowe są używane w wielu urządzeniach, takich jak elektryczny śrubokręt, nakręcany budzik i pralka. Z drugiej strony koła zębate śrubowe działają znacznie płynniej i ciszej niż koła zębate czołowe i do ich produkcji używane są inne przeciągacze do rowków. Koła zębate śrubowe są stosowane w prawie wszystkich przekładniach samochodowych.
Identyfikacja kół i dobór przeciągacza do produkcji
Koło zębate można rozpoznać po zębach. Zęby wystają promieniowo i są równoległe do osi przekładni. Zęby koła czołowego są dokładnie prostopadłe do jego płaskich powierzchni. Zęby kół zębatych śrubowych są jednak ścięte pod kątem do czoła koła zębatego. Kiedy dwa zęby na śrubowym układzie zębatym zazębiają się, kontakt rozpoczyna się na jednym końcu zęba i stopniowo rozszerza się wraz z obracaniem się kół zębatych, aż do pełnego zazębienia dwóch zębów.
Jeśli chodzi o koszt wytworzenia – przeciągacze do wielowypustów nie mają na to większego wpływu. Jednak warto zauważyć, że koła zębate walcowe do których wykorzystywane są przepychacze do rowków są zwykle pierwszym wyborem przy badaniu opcji przekładni, ponieważ są one łatwe do wyprodukowania, a ich produkcja jest mniej kosztowna w porównaniu z kołami zębatymi śrubowymi. Nie bez znaczenia jest też fakt, że koła walcowe mają proste zęby i są montowane na równoległych wałach. Fakt ten sprawia, że są prostsze w konstrukcji i łatwiejsze do wykonania niż koła zębate śrubowe, co prowadzi do obniżenia kosztów produkcji.