Dlaczego rozwój umiejętności miękkich jest ważny dla pracodawcy?

Rozwój pracowników obecnie jest coraz bardziej zauważalną potrzebą w firmach oraz korporacjach. Oprócz wymogów formalnych takich jak wykształcenie coraz większą rolę odgrywają umiejętności miękkie. Bez nich ciężko jest znaleźć pracę w zawodach wymagających komunikacji oraz pracy zespołowej.

Rekrutacja w firmach często wiąże się z dokonaniem trudnego wyboru. Wybranie odpowiedniego kandydata nie łatwe, szczególnie gdy mamy do czynienia z kilkoma osobami o zbliżonym potencjale. Wtedy decydujący jest najmniejszy szczegół, który może decydować o tym, jak będzie się pracowało reszcie zespołu z nowym specjalistą. Przykładem może sytuacja, w której firma zamierza zatrudnić programistę. Stojąc przed wyborem spośród dwóch osób o takich samych umiejętnościach specjalistycznych, przewagę będzie mieć kandydat, który jest otwarty na komunikację oraz pracę zespołową.

Komunikacja podobnie jak praca zespołowa mają ogromne znaczenie w wielu zawodach. Bez nich codzienna praca może być utrudniona dla pozostałych członków zespołu. Osoba mająca problemy z komunikacją i pracą zespołową może spowalniać przebieg niektórych prac. Zaburzona jest również wtedy atmosfera w zespole, ponieważ nikt nie może liczyć na pomoc od takiego pracownika. Zauważalne jest to, szczególnie gdy taki specjalista musi wdrożyć nowego pracownika w swoje obowiązki.

Tworzenie relacji wśród pracowników nie jest łatwym zadaniem. Wymaga ono czasu i chęci zarówno ze strony starych pracowników, jak i nowych członków zespołu. Nawiązywanie rozmowy i kontaktu przez nowego pracownika często jest krępujące i stresujące. Dla wielu pracodawców taka sytuacja jest zrozumiała i starają się wychodzić naprzeciw bieżącym problemom komunikacyjnym. Złotym środkiem, który pozwala budować relacje oraz łagodzić spory jest integracja firmowa.

Forma integracji może być różna w zależności od tego, jakimi zasobami dysponuje pracodawca. Firmy decydują się wtedy na szkolenia integracyjne, które stanowią ciekawą formę integracji. W trakcie takiego szkolenia prowadzona jest gra szkoleniowa, której członkowie mają różne zadania do wykonania. Oprócz rywalizacji między pracownikami budowane są również relacje, ponieważ prowadząc swój biznes w grze, wymagane są pozytywne relacje biznesowe z konkurencją. Inaczej są nikłe szanse, że taki uczestnik osiągnie dobry wynik na tle pozostałych uczestników gry.

Innym rodzajem gier szkoleniowych mogą być gry polegające na wykonywaniu różnych zadań w grupie. Głównym zagadnieniem graczy jest współpraca i wzajemna pomoc. Jeśli gracze muszą wspólnymi siłami zbudować most, to nie może tutaj zabraknąć rozmowy oraz otwartości na pozostałych graczy. Inaczej cel nie zostanie osiągnięty i rozgrywka zakończy się porażką. Wtedy widać również, w jakim stopniu poszczególni pracownicy są otwarci na pracę zespołową.